top of page

Met de trein naar Slovenië

Bijgewerkt op: 20 okt. 2020

Duurzaam reizen met de trein

Een vakantie naar Slovenië kun je eenvoudig duurzaam doen. Eline besloot in de zomer van 2018 met de trein naar dit mooie land te reizen. Ze ontdekte hoe leuk de trein is en in wat voor een paradijs ze terecht kwam. Reis met haar mee door Slovenië met de trein – en lees hoe het haar beviel.

"Toen ik een jaar eerder fantaseerde over een vakantie voor 2018, dacht ik aan Guatamala, Malawi en Indonesië. Ik had behoefte aan exotische culturen en ruige natuurtaferelen. Maar ondertussen nam mijn nieuwe duurzame levensstijl ook vormen aan. Ik keek veel documentaires over klimaatverandering en ontdekte duurzame alternatieven voor mijn leefgewoontes. Ik besefte dat ik ook duurzamere keuzes moest gaan maken in het reizen. Minder vliegen, meer rustigere plekken opzoeken, niet de massa volgen. Die laatste twee deed ik al. Maar vliegen was nog steeds een groot onderdeel van het reizen. Even twijfelde ik. Kon ik de exotische culturen en ruige natuurtaferelen ook op een andere manier bereiken?"

Treinreizen door Europa naar Slovenië, Julische Alpen

Hoe begin je met duurzaam reizen?

Ja zeker dat zij dat kon. Eline begon bij een alternatief voor het vliegtuig. Dat werd de trein. Vervolgens ontdekte ze de exotische parels in het oosten van Europa. Ze zag foto’s van Oost-Europese ongerepte natuur en hoorde verhalen over gastvrije mensen en interessante culturen. Toevallig schreef ze op dat moment voor 27vakantiedagen.nl een set informatieartikelen over Slovenië. Je kunt je misschien wel voorstellen dat toen alles langzaam op zijn plek viel…

De kosten voor een treinreis naar Slovenië

"Mijn vriend was al groots fan van treinreizen. De stoelen zitten lekker, je hebt veel beenruimte, je kunt je vrij bewegen en onderweg geniet je van super mooi landschap. Het enige discussiepunt was: hoe veel dagen gaan we treinen? We surften naar de website van Interrail om de opties te bekijken en de tickets te kopen. We kozen voor een Interrail Global Pass waarmee we 7 dagen in één maand onbeperkt konden reizen. Je mag daarvan één dag door je eigen land de grens over reizen en één dag vanuit het buitenland de grens over naar huis reizen. Het treinticket kostte voor mij als 26-jarige € 217,-. Mijn vriend betaalde als 30-jarige € 272,-. Een goede deal, vonden we zelf!"

Ongebaande paden bereiken in Slovenië met de trein

De trein route naar Slovenië

De vakantie naar Slovenië begon al meteen toen ze de voordeur achter zich dicht deden. "Als je met de trein reist, hoef je helemaal niet lang te wachten voordat de echte reis begint. Je stapt de trein in en de trip is begonnen. Dat maakte het speciaal en extra leuk.

Onze vakantie begon dus al in Amsterdam (want daar wonen we). Via de app van Interrail bepaalden we super makkelijk onze route. We besloten om een tussenstop te maken in Wenen, want onze eerste bestemming in Slovenië zou Ptuj, in het oosten van het land, zijn." De eerste reisdag zag er vervolgens zo uit:

• Intercity: Amsterdam – Utrecht [20 minuten]

• ICE: Utrecht – Frankfurt [3,5 uur]

• ICE: Frankfurt – Wenen [6,5 uur]

Treinen door Europa

"We vertrokken om 7:30 uur ‘s ochtends en arriveerden om 18:00 uur in Wenen. De treinreis was super relaxt en helemaal niet vermoeiend. We speelden spelletjes, lazen boeken en praatten met onbekenden. Qua overstappen ging ook alles goed. Bovendien hadden we maar drie treinen nodig. In Frankfurt moesten we hooguit 15 minuten wachten op de rechtstreekse trein naar Wenen. Het gaf ons een kick dat we ‘s ochtends instapten in Amsterdam en ‘s avonds uitstapten in Wenen. Zonder te vliegen waren we dus in een ander land aangekomen. Dat gaf ons een kick! Na een gezellige avond in Wenen, namen we de volgende dag de trein van 10:00 uur richting Slovenië." De route zag er zo uit:

• Wenen – Graz [2,5 uur]

• Graz – Spielfeld Straß [1 uur]

• Spielfeld Straß – Maribor [20 minuten]

• Maribor – Ptuj [50 minuten]

"Tijdens deze route reden we door super mooi berglandschap. Langs typische Oostenrijkse huizen met houten balkons en bloembakken. Toen we over moesten stappen op de trein naar Slovenië, merkten we meteen dat we in een ander land kwamen. De trein was ouderwetser en de conducteurs waren heel behulpzaam en geïnteresseerd. In Duitsland en Oostenrijk lieten ze je net wat meer met rust. Na ongeveer 5,5 uur kwamen we aan in Ptuj, onze eerste bestemming in Slovenië."

Ljubljana bezoeken met de trein

De trein route in Slovenië

"Onze route in Slovenië hadden we in Nederland al gepland. We wisten dus ongeveer waar treinstations waren. Daar hadden we rekening mee gehouden bij het kiezen van onze accommodaties. Er was alleen één bestemming waar we slecht konden komen met de trein: de Notranjska Regio. Deze regio in het zuiden van Slovenië is bezaaid met ongerepte bossen en heuvels waar bruine beren, vossen, lynxen en wolven hun leefgebied met elkaar delen. We wilden daar ook beren gaan spotten en moesten dan naar een afgelegen plek in het bos rijden. Daar was uiteraard geen station. We besloten daarom deze bestemming te ontdekken met een huurauto. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de bus te pakken."

Gelukkig konden ze de rest van de reis wel met de trein doen. Na 3,5 dagen in Ptuj, en de omliggende wijnstreken, reisden ze door naar Ljubljana. Daar bleven ze 2,5 dagen. In Ljubljana huurden ze voor vier dagen een auto. Daarna namen ze de trein en bus naar Kranjska Gora om de Julische Alpen te verkennen.

Hiken door Slovenië

De trein route terug naar Nederland

"Na twee weken gingen we weer naar huis. We maakten een stop over in het Duitse Augsburg." Die route zag er zo uit:

• Bus: Kranjska Gora – Jesenice [30 minuten]

• Trein: Jesenice – Augsburg [5,5 uur]

"De rechtstreekse trein vanuit het Sloveense Jesenice naar Augsburg in Duitsland was super handig. We konden aan een stuk door blijven zitten en spelletjes spelen. We reden wederom weer door een prachtig Oostenrijks landschap. Na een avondje Augsburg reisden we terug naar Amsterdam." Dit was de route:

• Augsburg – Mainz [3,5 uur]

• Mainz – Keulen [2 uur]

• Keulen – Mönchengladbach [55 minuten]

• Mönchengladbach – Venlo [30 minuten]

• Venlo – Utrecht [1,5 uur]

• Utrecht – Amsterdam [20 minuten]

"En toen waren we weer thuis. Met een heel goed gevoel!" Ben jij wel eens met de trein op vakantie geweest? We zijn benieuwd!