top of page

Scandinavisch overnachten in de Achterhoek bij Oetdoor

Afgelopen weekend dompelde Eline zich met haar zus onder in het Scandinavische buitenleven. Niet in Scandinavië zelf maar op Hollandse bodem in de Achterhoek! In dit blog vertelt zij over haar kampeerervaring bij de camping Oetdoor. Lees verder en proef van een lekker stukje Scandinavië.

Finse kota's, Zweedse rode huisjes, elandbordjes en houten hutten: bij Oetdoor ervaar je het echte Scandinavië maar dan in het klein. En gewoon in Nederland, want deze kleinschalige camping ligt verscholen in de bossen en tussen de landerijen van de Achterhoek, precies tussen Haarlo en Borculo in. "We zijn geen Disney of Madurodam", schrijft eigenaresse Manon in het magazine dat je bij het inchecken krijgt. "We willen vooral het gevoel van Scandinavië uitstralen, het gemoedelijke en het ruwe buitenleven. Bij Oetdoor houden we net als in Scandinavië van lokaal en eerlijk."

Välkommen till Oetdoor

Dat belooft een weekend vol friluftsliv ('buitenleven' in het Noors) en hygge (zoiets als 'gezelligheid' in het Deens) te worden. Bij aankomst worden we, naast een robuust houten bord met 'Välkommen' verwelkomd door een verkeersbord dat je in heel Scandinavië ziet. Het 'pas op voor elanden'-bord. Het Scandinavische gevoel overvalt je meteen, ook als je er nog nooit in het echt bent geweest. Links poppen de rode Zweedse stuga's op en rechts zien we rook uit een schoorsteentje komen.

We parkeren onze auto, pakken onze tassen en wandelen tussen het groen door naar de receptie. Die is natuurlijk buiten, net als bijna alles hier. Een echte outdoorcamping, merken we al. Heerlijk! Na het inchecken doen we een kort rondje. Naast Zweedse stuga's zien we tipitenten en houten boshutten. Er is een traditionele Finse houtgestookte sauna en een hot tub die je kunt huren.

Hier en daar staan vuurplaatsen waar je kunt koken, de keuken bevindt zich in een rood houten huisje en het sanitair heeft zelfs een minimalistische Scandinaviëlook waar je onbeperkt gebruik kan maken van de eco-vriendelijke shampoo en zeep van The Gift Label. We spotten in de kota (een Finse houten vuurplaats) een bordje met een uitspraak van onze jeugdvriendin Pippi Langkous: 'Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan'. Deze vibe trekt ons wel!

Slapen in een houten boshut

Wij slapen in één van de vier houten boshutten die allemaal ruim opgezet rond een kampvuurplek staan. Iedere hut heeft z'n eigen houten loungestoelen, een mand met een lavendelplant en een olielamp. Verder staan er twee picknicktafels en drie hangmatten. Gezellig! Bij het openen van de deur komt ons een heerlijke geur tegemoet: een mengelmoes van hout en geurstokjes. Voor de koudere nachten liggen er kruiken, fleechekleden en een wollen deken. Die hebben we nu niet nodig, maar dat zal 's winters wel erg lekker zijn.

Met een kop thee in de hand bladeren we het magazine dat we kregen bij het inchecken door. In de korte introductie lezen we dat eigenaresse Manon de camping in 2020 begon omdat ze door corona niet op avontuur kon in Scandinavië. In korte tijd is Oetdoor uitgegroeid tot een mooie en sfeervolle camping waar je het echte basic buitenleven-gevoel ervaart. We bladeren door en spotten een aantal hotspots om te bezoeken in de omgeving, zoals wijnhoeve Kunneman, restaurant de Heikamp en nog veel meer. Precies waar we naar op zoek waren!

Op de fiets door de Achterhoek

We pakken twee fietsen, die je, net als de kano's en sup-planken, tijdens je hele verblijf op basis van een reservering gratis kunt lenen, en rijden met behulp van de fietsknooppunten naar onze eerste stop. Via boerderijen, weilanden vol koeien en bosranden komen we aan bij boerderijwinkel Daalwiek in Geesteren. Hier scoren we lekkere kazen, groenten, fruit en sapjes voor vanavond en morgenochtend.

We rijden door en komen aan in het dorpje Borculo. Daar stappen we af bij proeflokaal01 om te genieten van lokaal gebrouwen bieren. Deze brouwerij schenkt naast hun eigen gebrouwen De Heeren van Borculo-bieren ook bieren uit de omgeving. Van wheat ales van brouwerij DAVO uit Deventer tot blondbieren en tripels van de Bourgondische Broeders uit Lichtenvoorde. Gelukkig hebben ze ook 0%-bieren, want dat is voor Eline als zwangere vakantieganger wel zo fijn.

Koken op het kampvuur

Na een paar uur lekker chillen op het gemoedelijke terras aan het water, rijden we vlak langs rivier de Berkel terug naar Oetdoor. We gaan lekker koken op de vuurplaats. En daar nemen we uiteraard alle tijd voor. Onze buren hebben gelukkig al het voorwerk gedaan - het vuur staat aan! - dus we hoeven alleen nog maar te snijden en alles in een pannetje laten pruttelen. Dat duurt natuurlijk langer dan normaal en dat is helemaal goed, want slow cooking hoort bij kamperen én bij het buitenleven.

Terwijl we ontspannen bij het kampvuur, schenken we een rood wijntje in en snijden we de kazen van boerderijwinkel Daalwiek aan. We spelen een spelletje, roeren een beetje in de pan en kletsen over van alles en nog wat. Na een kleine twee uur is ons avondeten klaar. Dat verorberen we met veel plezier in onze sfeervolle boshut terwijl we met de deur open uitkijken over de andere hutten. Wat voelt het toch altijd lekker om buiten te zijn.

Scandinavisch ontbijten met lokale lekkernijen

De volgende ochtend schijnt de zon zacht ons houten hutje binnen. We frissen ons op en dekken onze tafel voor een uitgebreid ontbijt. Gisteren tijdens het inchecken bestelden we meteen verse broodjes en die kunnen we om 9 uur ophalen. Eenmaal terug met een papieren zak vol croissantjes, kaneelbroodjes en meergranenbollen zetten we koffie. Met een cafetiere, helemaal a la camping als je het ons vraagt! In het zonnetje smullen we van de jam (die je hier ook op de camping kunt halen) en de oude kaas van de boerderijwinkel.

Zondagochtend workout: suppen!

Het zonnetje wordt steeds warmer. Tijd om het water op te gaan! Tegenover de camping liggen drie grote recreatieplassen waar we met onze gereserveerde sups lekker kunnen uitwaaien. Het waait iets harder dan we wilden, dus het ontspannen suppen wordt een echte workout. Geen probleem, daar worden we fit van!

Gelukkig hebben we voor een late checkout gekozen en daarom kunnen we na het suppen tot 14:00 uur nog lekker relaxen voor onze boshut. Een bezoekje aan de sauna of de hot tub had lekker geweest, maar met deze temperaturen zoeken we toch liever de verfrissing op. Daar liggen we dan: in de hangmat, boek in de hand, lekker kopje thee op de grond en op de achtergrond het geluid van suizende bomen en fluitende vogels. Is toch net Scandinavië dit?!