top of page

Slapen onder de sterren in Nederland

Bijgewerkt op: 20 okt. 2020

Op steenworp afstand van zowel Haarlem en Amsterdam als Den Haag en Rotterdam ligt het Groene hart. Dit natuurgebied bestaat uit brede meren, smalle beekjes en pittoreske dorpjes. Eline ontdekte met haar lover dit Groene Hart en sliep in een prachtige hut van Hihahut met uitzicht op de sterrenhemel. Benieuwd naar het hele verhaal? Lees verder!

Overnachten in de Nederlandse wildernis

Mijn vriend en ik wilden graag overnachten in de Nederlandse wildernis. We wilden ons een dag onderdompelen in de rust van het Nederlandse landschap en tegelijkertijd ontdekken wat er allemaal te doen en te zien is. Na een korte speurtocht kwamen we uit op Hihahut: zelfvoorzienende hutten met een hip design die perfect passen bij de omgeving. Wij sliepen in de sterrenkijker. Deze hut heeft een glazen koepel op het dak zodat je, terwijl je samen in bed ligt, kunt staren naar de heldere sterren.

Vakantie in eigen land met Hihahut: fietsen, wandelen en hip overnachten

Voor vertrek ontvingen we van het Hihahut team een tof informatiepakket. Hierin zat een informatieboekje en een kaart met wandel-, vaar- en fietsroutes. De routes variëren in lengte, van een 2 kilometer lange vaarroute tot een 23 kilometer lange fietsroute. Langs de verschillende routes worden hotspots aangegeven. Deze hotspots hebben allemaal een biologisch, ecologisch en lokaal tintje. Wat dacht je van een zelfpluk-fruitgaard, een theetuin en een kaasboerderij? En het belangrijkste: de routes leiden je allemaal door de mooiste stukjes landschap van het Groene Hart.

Het avontuur kan beginnen!

De hele dag was het stralend mooi weer. We startten onze dag in Roelofarendsveen. Hier pikten we onze eigen Hihahut-tandem op. De tandem bracht ons in no-time via het Braassemermeer naar het landelijk gelegen Abbenes waar we los gingen in de aardbeienkas. We plukten een bakje vol aardbeien bij elkaar, aten zelfgemaakte appeltaart en bewonderden de kersenboomgaard. We sprongen weer op onze tandem en reden richting Lisserbroek.

Niet veel later kwamen we aan bij een groot ongerept meer, naast het dorp Buitenkaag, met in het midden een aantal eilandjes. Terwijl we met het pontje op het eiland Kaag belandden, zagen we aan de horizon tientallen zeilboten tevoorschijn komen. Met onze kleurrijke tandem reden we door het dorpje. Pittoreske huisjes met groene tuintjes vergezelden ons aan de zijkanten van de smalle weggetjes. We voelden ons als toeristen in eigen land. Bijzonder hoe dichtbij het landschap, en de dorpen, er al anders uit kunnen zien.

De weg naar onze Hihahut

Toen werd het tijd om de fietstocht richting onze hut te sturen. Vanaf het Kaag-eiland namen we een bijzonder lang pontje over het water naar het dorp Zevenhuizen. Hierna reden we, terwijl op elke hoek van de straat of dijk een molen tevoorschijn kwam, via Oud Ade en Rijpwetering langs weidse landschappen. Opeens ontdekten we hoeveel dieren we in de Nederlandse natuur tegenkomen. Koeien en schapen (ook al zijn die niet wild), maar ook fazanten, kraanvogels en zelfs spelende hazen. Indrukwekkend mooi.

De tijd tikte. Het was inmiddels half zes. Na een hele dag te hebben gefietst, wilden we onze sterrenkijker graag zien. Daarom trapten we extra hard. We naderden Leimuiden en reden via een dijk langs rivier de Drecht via Vriezekoop naar Bilderdam. Daar popte opeens een blauwe rechthoekige hut op. Een rechthoekige hut midden in de natuur, omgeven door appelbomen, koeien, schapen en weidse uitzichten.

De sterrenkijker van Hihahut

Bij het binnenstappen van de sterrenkijker gingen onze harten sneller kloppen. Onze 'duurzame' harten, welteverstaan. Want, naast het super mooie design, is het leuke aan de hutten van Hihahut dat ze zelfvoorzienend zijn. Na een bezoek aan de wc trek je niet door, maar gooi je een goede hoop zaagsel op je boodschap. De uitwerpselen worden namelijk allemaal in een bak gegooid waarna het omgezet wordt in de vorm van compost tot brandstof. Energie voor de warme douche, de lichten en de elektriciteit wordt opgewekt met zonnepanelen. En het water voor het douchen komt uit de natuur.

Naast deze mooie milieuvriendelijke oplossingen werden we heel enthousiast toen we de koepel op de hut zagen. We stormden de ladder naar de slaapkamer op en zagen dat je ook nog op het bed kon staan, met je hoofd in de koepel, om uitzicht te hebben over de hele omgeving. Ook perfect voor als je de hele nacht sterren wilt gaan kijken!

Een met de natuur

Na onze grondige inspectie ploften we in de zonnestoelen neer, openden we een koud biertje en genoten we van een weids uitzicht. Op de achtergrond hoorden we niets anders dan tjirpende vogels, loeiende koeien en elkaars stemmen. Toen de zon onderging zagen we de lucht veranderen van blauw naar roze en uiteindelijk zwart. Dat betekende maar een ding: Het was tijd om sterren te gaan kijken! Helaas werd het bewolkt en zagen we geen enkele ster.

De volgende ochtend werden we wakker met een mooi uitzicht op de licht bewolkte hemel. We stapten ons bed uit om vervolgens te genieten van het ontbijtpakket dat we ontvangen hadden. Een ontbijtpakket met alleen maar lekkers uit de omgeving. De eieren, melk en bloem konden we goed gebruiken om pannenkoeken te maken. En de banaan en blauwe druiven waren perfect voor de garnering. Wat een top (mini-)vakantie!