top of page

Reizen met de trein naar Lapland: zo doe je dat

Bijgewerkt op: 20 okt. 2022


Eline reisde in de winter van 2022 met de trein naar Lapland. Een droom die eindelijk in vervulling ging. In dit blog vertelt ze hoe het idee ontstond, hoe ze de reis organiseerde, de route uitstippelde en hoe ze de treinreis naar Lapland heeft beleefd. Haar grootste inzicht: op vakantie gaan naar Lapland zonder te vliegen is super avontuurlijk en makkelijk.


Hoe het idee van de treinreis naar Lapland ontstond

"Met de trein naar Lapland?! Dat meen je niet, dan ben je toch super lang onderweg?" Dit soort reacties kreeg ik standaard te horen wanneer ik iemand vertelde over mijn vakantieplannen. "Nee joh, je bent gek! Ik wens je alvast veel succes." Als je naar Lapland gaat, ga je vliegen. Punt uit, het kan niet anders.


Ik werkte vier jaar lang bij Laplandreisspecialist Voigt Travel en reisde al diverse keren naar het hoge noorden, zowel in de zomer als in de winter. Ik wilde mijn familie, vrienden en mijn vriend wel eens laten zien hoe sprookjesachtig mooi het daar was. Maar mijn vriend en ik wilden niet vliegen. Dus besloten we te kijken hoe je met de trein in Lapland komt.


Al snel ontdekten we het: natuurlijk kun je met het openbaar vervoer naar Lapland reizen! Ik kreeg meteen zin om de mensen, die beweerden dat het onmogelijk was, te laten zien dat het wél mogelijk is. Waar een wil is, is een weg. Als je echt niet wil vliegen, hoeft dat niet.


Onze treinvakantie naar Slovenië en onze duurzame reis naar Zweden hielpen ons zelfvertrouwen om die treintrip naar Lapland te plannen. Dus in de winter van 2022 was de tijd rijp: Lapland here we come!


De treinreis naar Lapland organiseren: van tickets kopen tot de route uitstippelen

Na het maken van het plan volgde het organiseren van de reis. We begonnen met het uitstippelen van de route. We waren namelijk allereerst benieuwd naar hoeveel dagen we nodig zouden hebben. Om een Interrail treinpas te kopen, is dat namelijk handig om te weten. Je koopt een Interrail op basis van het aantal reisdagen.


Een Interrail ja! Dat is wat ons betreft dé uitkomst voor een verre treinreis in Europa. Het is voordelig, het is eenvoudig en je krijgt er ook nog handige tools en tips bij. Met een Interrail reis je flexibel en zo veel op een dag als je wil. Ideaal wanneer je lange treinreisdagen hebt.


In ons blog over reizen met een Interrail door Europa lees je in detail hoe de Interrail treinpas werkt.

In maart 2021 kwam Interrail met een aanbieding: 20% korting op de passen. Misschien vanwege corona, om mensen te stimuleren alvast te gaan boeken. Maar vooral ook om reizigers te motiveren met de trein op pad te gaan. Ook nu biedt Interrail treintickets met korting aan. Dit keer omdat ze 50 jaar bestaan (even een tip tussendoor!).


We bleken acht reisdagen nodig te hebben, waarvan zes met de trein en twee met een gratis bus. Daarom kozen we voor de 7-daagse Global Interrail Pass. Na de aankoop ging ik meteen aan de slag met het uitstippelen van de treinroute naar Lapland. Ik maakte gebruik van de Interrail reisplanner App, van de website fromrome2rio en van Google Maps. Ik keek op de websites van de lokale treinmaatschappijen, zoals het Zweedse SJ en het Finse VR en las recensies over verbindingen tussen Zweden en Finland van andere treinreizigers op de website van Interrail en Tripadvisor.


Ik vind het uitstippelen van routes fantastisch. Ik zie mezelf dan al helemaal zitten in die trein. In mijn hoofd zoom ik van mijzelf, op die stoel, uit tot meters boven de trein. Ik zie dat ding door het bos- en berglandschap denderen, langs kronkelende rivieren en witte landschappen. Ik zie de rendieren en elanden al wegrennen voor het gevaarte dat eraan komt.


Misschien scheelt het dat ik routes uitstippelen zo leuk vind, want ik kwam gemakkelijk uit de voeten met bovengenoemde tools en bronnen. Na diverse notities en puzzelstukken in mijn reisboekje aan elkaar vast geplakt te hebben, ontstond de ultieme treinroute naar Lapland. Ik deel 'm in het hoofdstuk hieronder.


Dit werd de treinroute naar Lapland

De winterse treinreis moest ons naar het Finse Äkäslompolo brengen. Ik was daar in januari 2020 met collega's geweest en ik vond dat een super gezellig en mooi gebied. Daar moesten mijn vriend, en de twee vrienden met wie we heen gingen, mee naartoe.


De treinreis startte in Amsterdam. Daar pakten we de ICE naar Duitsland. Via Duitsland reisden we door naar Denemarken. Vervolgens naar Zweden, met de nachttrein naar het noorden en dan nog een stukje Zweeds en Fins Lapland. De treinreis naar Lapland nam vier dagen in beslag.


Om het overzichtelijk te houden, geef ik mijn treinreis zowel in een Google Maps kaart als in woorden weer:



Dag 1

Amsterdam - Osnabrück - Hamburg - Kopenhagen | 11,5 uur


De langste (overdag) route van de reis. Via diverse Duitse steden, met korte overstaptijd, reisden we naar de Deense hoofdstad Kopenhagen. Daar stapten we uit om de stad te ontdekken en te overnachten. Onderweg hadden we prachtig uitzicht op de ondergaande zon in het water rondom de (schier)eilanden van Denemarken.


In Kopenhagen was het een verademing om weer uiteten te kunnen en onder de mensen te zijn. Dat kon in Nederland vanwege corona alweer een tijdje niet.


Dag 2

Kopenhagen - Stockholm | 5 uur


De tweede dag bestond uit een korte treinrit. Daarom konden we nog de hele ochtend genieten van Kopenhagen. Wel moesten we hier even een coronatest doen. Want we hadden een negatief testresultaat nodig om Finland binnen te komen.


Rond half een 's middags vertrok onze trein naar Stockholm. We reisden door het zuiden vna Zweden. Daar zagen we de rode huisjes en uitgestrekte meren voor het eerst verschijnen. Rond een uur of zes kwamen we aan op het station van Stockholm. We stopten onze tassen in een kluis, liepen naar het oude stadshart Gamla Stan en genoten van een Zweeds diner en biertje.


Om tien uur vertrok onze nachttrein naar het noorden. Die reis omschrijf ik bij Dag 3.


Dag 3

Stockholm - Boden | 12 uur

Boden - Haparanda / Tornio | 1,5 uur


Samen met een spirituele man uit Mongolië, die al vijftien jaar in Stockholm woonde, deelden we onze knusse slaapcoupe. Tijdens het opmaken van onze bedden hadden we een paar korte interessante gesprekken. Na een uur besloten we de luiken te gaan sluiten en te gaan liggen.


Helaas had de trein na een uur onderweg te zijn vertraging. En niet een beetje: wel drie uur. Gelukkig lagen we al in ons bed. Rond half twee 's nachts maakte de trein weer vaart en reden we door naar het noorden.


Rond een uur of acht werden mijn vriend en ik wakker. Tijd om te ontbijten. Met uitzicht op de witte bergen, rode huizen en wilde rivieren ontwaakten we van de nachttreinrit.


Eenmaal in Boden moesten we een uurtje wachten op de trein naar Haparanda, de volgende stop van onze reis, vlakbij de grens met Finland. We aten een broodje falafel bij de plaatselijke dönertent en stapten voldaan in de laatste trein voor vandaag.


Vanaf het treinstation in Haparanda moesten we lopend de grens oversteken. Onze overnachting voor die avond bevond zich namelijk in het Finse Tornio, dat grenst aan deze Zweedse plaats. Na een uitglijdpartij en een grenscontrole vanuit een busje kwamen we aan in onze hotelkamer.


Het bleek eerder een appartement te zijn met een keuken en een woonkamer. Precies waar we zin in hadden. Alhoewel de inhoud van het appartement niet heel logisch was. Geen potten en pannen, geen zout, maar wel een fornuis en een potje peper!


Dag 4

Tornio - Kolari - Äkäslompolo | 2,5 uur


Een laatste korte rit door het sprookjesachtige landschap van Fins Lapland. De trein vertrok 's morgensvroeg om 8 uur. Het was de nachttrein vanuit Helsinki en Rovaniemi. We sloten aan bij de reizigers die vanuit het zuiden kwamen en reisden door naar Kolari.


Langzaam zagen we het lichter worden. Van donkerblauw naar lichtpaars. Vervolgens kleurde de lucht pastelroze en turkooisblauw. Het was prachtig! De zon brak door en schemerde subtiel tussen de honderden bomen door.


In Äkäslompolo restte alleen nog een korte rit met de bus. Samen met een grote hoeveelheid wintersporters en andere vakantiegangers reden we door het sprookjesbos naar het Finse plaatsje toe. Het besef kwam toen echt: we zijn in Lapland.


De metershoge naaldbomen, bedekt met een laagje sneeuw, de zon die zich liet zien en de prachtige kleuren ontroerden me: wat is de planeet toch mooi. En wat vet dat we hier gekomen zijn zonder te vliegen!



Dus, hoe leuk is het om met de trein naar Lapland te reizen?

Met de trein naar Lapland reizen is dus super avontuur en leuk. Allereerst omdat je, in verhouding tot vliegen, mega weinig CO2 uitstoot. Vliegen naar deze regio zorgt voor 1200 kg CO2-uitstoot en met de trein kom je uit op 380 kg CO2 (bron: Milieucentraal).


Daarnaast is het mega leuk om door al die verschillende landen te reizen. De treinreis zelf is natuurlijk ook al onderdeel van je vakantie. Even Kopenhagen ontdekken, eten in Stockholm, slapen in een nachttrein en door een slaperig stadje in het hoge noorden wandelen: allemaal avonturen die je enkel en alleen beleeft wanneer je met het openbaar vervoer reist.


De treinreis ging zo voorspoedig, op de vertraging met de nachttrein na, dat ik nu alweer uitkijk naar de volgende treinreis. We hadden natuurlijk naast de pieken ook wat dalen, maar die waren super klein. De herrie die mensen met hun mobiele telefoons in de treincoupés maken was er één van. Hardop video's kijken en (video)bellen werkt echt op m'n irritaties want ik vind dat super asociaal.


Verder vonden we het even lastig toen we Äkäslompolo weer verlieten en nog vier dagen naar huis moesten reizen. Maar eenmaal onderweg, vonden we het een heel fijn idee dat onze vakantie nog niet voorbij was.


Wil jij ook met de trein naar Lapland?

Zo, dit was mijn verhaal over mijn treinreis naar Lapland. Ik ben benieuwd wat je er van vindt en of ik je nu geïnspireerd heb om ook naar Lapland, of een andere plek in Europa, met de trein te reizen. Laat het ons weten!







bottom of page