Maandenlang telde Eline af naar haar avontuur met de nachttrein naar Praag. En toen was het opeens zo ver. In mei 2024 reisde zij op één van de meest duurzame manieren naar de hoofdstad van Tsjechië. Slapend Duitsland door crossen en wakker worden met uitzicht op het sprookjesachtige landschap van Tsjechië. Treinreis, biertuinen, middeleeuwse bruggen en Oost-Europese temperaturen: here Eline comes!
Toen de nachttrein naar Oost-Europa een feit was, sprongen Ilse en Eline een gat in de lucht. De European Sleeper, die sinds mei 2023 naar Berlijn rijdt, en vanaf begin 2024 Praag aandoet, maakt het oosten van ons continent met de trein nóg bereikbaarder. Een nachtje slapen en je bent in Oost-Duitsland of Tsjechië. Eventueel nog een paar uur door en je bereikt Polen, Slowakije of zelfs Roemenië. De European Sleeper geeft ons toegang tot de poort van Oost-Europa, en dat op een hele milieuvriendelijke manier.
Ook vanuit andere delen in Europa wordt reizen met de trein door de European Sleeper nog makkelijker. Denk maar eens na: vanuit Londen ben je met de Eurostar in 3 uur in Brussel en vanuit Parijs duurt het maar 2 uur. Vervolgens stap je daar rond half 8 's avonds op de European Sleeper naar Berlijn en Praag. Doei westside, hallo Eastern Europe!
Welkom aan boord!
En dan, na lang genoten te hebben van de voorpret, gaat het eindelijk beginnen. Kom maar op met het treinavontuur. Om half 10 's avonds stapt Eline met haar vriend en baby op de trein naar Amsterdam om daar om 22:34 uur in de trein naar Praag te stappen.
Het voelde een beetje onwerkelijk: een trein instappen op Amsterdam Centraal, waar je vervolgens je ogen dichtdoet en het moment dat je ze weer opent in een andere wereld bent. We komen vaak op Amsterdam Centraal, voor werk of voor gezellige dingen. Of als we op doorreis zijn naar een plek verder in Nederland of Europa. Maar niet om direct, zonder overstap, gebracht te worden naar een stad een paar landen verderop.
De reis naar Praag is ook niet echt zichtbaar op de app van NS, behalve wanneer je eindstation Berlijn intypt, dan zie je 'm staan. Toen Eline eenmaal 'European Sleeper' in het rijtje zag staan, gaf dat haar het bevestigende gevoel dat het klopte.
En dan komt ie daar opeens het station binnenrijden: een lange paarse trein waar op verschillende plekken 'European Sleeper - the good night train' te lezen is. Het is 'm! Langzaam komt het lange voertuig tot stilstand. We lopen naar de wagon waar onze gereserveerde couchette coupé zich in bevindt en stappen in. Zoals het een echte internationale trein betaamt, worden we verwelkomd door onze persoonlijke steward: welkom aan boord!
Gelukkig staat de trein een aantal minuten stil op het station, want het duurt even voordat iedereen met koffer en al binnen is. Ook wij, met onze kinderwagen en baby in de arm. Via de smalle gang lopen we langs diverse couchettes waar mensen met een glaasje wijn gezellig een spelletje aan het spelen zijn, mensen die al in België of Zuid-Nederland opgestapt zijn.
We hebben onze eigen privé couchette: een 6-persooncoupé met banken die omgebouwd kunnen worden tot bedden. Met zijn drieën heerlijk ruim, met zijn zessen wat krap. Gelukkig hebben we 'm helemaal voor onszelf! Dat kun je tijdens het boeken van je tickets op de website als extra optie tegen betaling regelen. Fijn! Wil je nog meer comfort, dan zijn er ook sleeper coupés te boeken. Dat zijn 3-persoonscoupés met opgemaakte bedden, je eigen wastafel en een stoelen. En daar zit ook nog ontbijt bij inbegrepen.
Nog een leuk extraatje: je kunt je fiets meenemen! De European Sleeper heeft een apart compartiment waar haken hangen om je fiets op te bergen. Wel zo handig als je naar plekken reist waar je maar al te graag met je fiets doorheen scheurt.
Pyjama aan en gaan
Eenmaal alles opgeborgen en geïnstalleerd is het tijd om de pyjama's aan te trekken. Het voelt gek en tegelijkertijd bijzonder om in je pyjama het station van Amsterdam in te kijken. Wanneer gebeurt nou zoiets? We maken onze bedden op, lopen met onze tandenborstels naar de gedeelde wastafels en sluiten vervolgens de gordijnen van onze cabine. Welterusten!
Door het gehobbel en zacht geruis van de trein vallen we snel in slaap, ook onze baby. Af en toe word ik, als lichte slaper, wakker van afwijkend geluid: we staan stil of er passeert een andere trein. Als de wekker gaat (onze baby) en het 8:00 uur is, zijn we Berlijn al voorbij. We scheuren inmiddels het glooiende heuvellandschap van Zuidoost-Duitsland door. En daar willen we maar al te graag van genieten.
Ontbijten met uitzicht
Terwijl we ons zelf meegebrachte ontbijtje, en een koffie die we op de hoek van de coupe bij onze steward konden kopen, naar binnen werken, genieten we van het uitzicht. We passeren kronkelende rivieren die paralel aan de treinrails lijken te gaan. We rijden door pittoreske dorpjes die verscholen liggen in de heuvels. En we zien metershoge groene heuvels achter elkaar tevoorschijn komen. Het is net een sprookje.
Nadat we ook Dresden voorbij gereden zijn, steken we de grens over naar Tsjechië. Het landschap der landschappen waar ik me op had zitten verheugen, verschijnt stapje voor stapje vanachter het raam van onze treincoupé: steile rotswanden, hoge stenen plateaus en groene vergezichten waar mistwolken tussen drijven. Wat een pracht!
Vervelen doe je in de nachttrein dus niet. We waren onze spelletjes vergeten, maar daar hadden we helemaal geen last van. Je vermaakt je super goed door alle uitzichten die op je netvlies verschijnen. Ook 's avonds word je verwend met indrukwekkende plaatjes. Ik zal nooit meer vergeten dat ik het gordijn opzij schoof toen we al een paar uur in bed lagen en Berlijn inreden. Zo indrukwekkend om de verlichte iconische gebouwen, zoals de Dom en de televisietoren, tevoorschijn te zien komen!
CO2 besparen tijdens citytrip Praag
Een van de redenen om met de nachttrein naar Praag te reizen, is voor ons om minder CO2 uit te stoten. We willen onze negatieve impact op onze mooie aardbol tijdens de reizen die wij maken zo klein mogelijk houden. Als je met het vliegtuig naar Praag reist, stoot je 500 kg CO2 per persoon uit (milieucentraal, 2024). Ga je met de trein, dan is dat maar 60 kg CO2 per persoon. Dat is bijna 90% minder CO2!(!!!!)
Als je alleen al deze cijfers ziet, zijn wij overtuigd van een citytrip Praag per trein. Wil je het ter plaatse ook nog een beetje goed doen, dan doe je alles te voet of met het openbaar vervoer. Gelukkig is het metro- en tramnetwerk in Praag erg makkelijk en toegankelijk. Je koopt van tevoren een ov-ticket dat meerdere dagen geldig is. Je stempelt het één keer af en hoeft er vervolgens niets meer mee te doen - behalve op een veilige plek bewaren, want je kan natuurlijk wel gecontroleerd worden.
En ook met de benenwagen is Praag heel goed te ontdekken, en zelfs ontzettend leuk! De binnenstad, en de wijken eromheen, zijn met hun kleurrijke architectuur en vele bomen prachtig om doorheen te wandelen. Combineer je het met het ov, dan kan je in een paar dagen heel wat van de stad zien en beleven.
Eten in de nachttrein
Reizen met de European Sleeper wordt binnenkort nog leuker, want vanaf de herfst van 2024 kun je ook dineren in de trein. In dat seizoen voegt deze treinmaatschappij een restaurantwagon toe aan het treinstel. En dat is heel fijn, want dat maakt de reis nog comfortabeler. Toen ik de nachttrein van Stockholm naar Zweeds Lapland nam, was het heerlijk wakker worden met een uitgebreid ontbijtje én een uitzicht waar je u tegen zegt (Lapland = witte sprookjesbossen, bevroren meren en pastelgekleurde luchten!). Binnenkort geniet je in de European dus ook van een ontbijt of diner with a view. We vertellen je er meer over in dit artikel.
Comentarios