Met de trein op wintersport

Bijgewerkt: 2 dagen geleden



Begin je wintersportvakantie extra duurzaam door met de trein op reis te gaan! Vergeet files, gladde wegen, kwijtgeraakte bagage en flinke CO2-uitstoot. Verschillende treinen zoeken frequent de sneeuw op. Met de Alpenexpress, ICE, ÖBB en verschillende IC’s sta je zo in Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, Italië of Duitsland en de Thalys Sneeuw brengt je in een mum van tijd naar prachtige skigebieden in de Franse Alpen. Op deze pagina lees je meer over deze wintersporttrein en waar je allemaal naartoe kunt gaan.


Waarom met de trein op wintersport?


Allereerst de vraag: waarom zou je met de trein op wintersportvakantie gaan? Daar hebben wij een aantal hele duidelijke antwoorden op. We deden eerder een ode aan treinreizen. Maar nu vind je hier onze antwoorden over de wintersportvariant:

  1. Het is een milieuvriendelijke manier om op je wintersportbestemming te komen. De trein stoot aanzienlijk minder CO2 uit dan de auto of het vliegtuig.

  2. Het is een ontspannen manier van reizen. Je reserveert van te voren een zitplaats, je dropt je bagage in de bagagerekken (die groot genoeg zijn voor je ski's en boards) en je gaat zitten. De stoelen van de Thalys zijn, wat ons betreft, behoorlijke comfy. Nog een voordeel: Er zijn speciale 'skihost-medewerkers' die je helpen je bagage in en uit de trein te laden.

  3. Je hoeft geen sneeuwkettingen te kopen.

  4. Tol betalen hoeft niet en vignetten heb je ook niet nodig.

  5. Treinreizen is leuk! Je hebt je handen én je hoofd vrij dus je kunt lekker een boek lezen, een spel doen met je familie of vrienden of alvast met een blikje bier proosten op de wintersportvakantie. Verder zijn er goede faciliteiten in de Thalys aanwezig. Zoals stopcontacten, leeslampjes, een bar en wifi.

  6. Je weet zeker dat je niet in een file belandt.

  7. Met het huren van een dakkoffer hoef je je ook niet bezig te houden.

  8. Het landschap waar je doorheen reist is spectaculair. Te beginnen met de pittoreske dorpen en steden in het noorden van Frankrijk. Wanneer je Parijs gepasseerd bent, verandert het landschap in ruig berglandschap met adembenemende vergezichten.

  9. Het is goedkoop! Een enkeltje naar de sneeuw is er al vanaf € 99.

Foto: Antwon, Unsplash

Met de trein op wintersport in Frankrijk

De Thalys Sneeuw brengt je vanaf Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel rechtstreeks naar diverse wintersportbestemmingen in de Franse Alpen. In zes tot negen uur bereik je populaire maar ook kleinschalige skipistes. De trein vertrekt vanaf Amsterdam Centraal om 5:40 uur, vanaf Schiphol Airport om 6:00 uur, vanuit Rotterdam om 6:25 uur, vanaf Antwerpen Centraal om 7:06 uur en vanaf Brussel om 7:51 uur.


In onderstaand rijtje zie je waar de Thalys Sneeuw allemaal naartoe gaat en hoe laat je daar ongeveer aankomt (bron: nsinternational.nl)

  • 12:21 uur - Chambéry

  • 13:04 uur - Alberville

  • 13:41 uur - Moûtiers

  • 14:06 uur - Aime-la-Plagne

  • 14:18 uur - Landry

  • 14:35 uur - Bourg-Saint-Maurice

Foto: Sanden, Unsplash

Zoals je ziet kom je dus begin van de middag aan. Zo heb je nog ruim de tijd om naar je huisje te gaan, te lunchen en om alvast een proefritje vanaf de piste te nemen.


Goed om te weten: de Thalys Sneeuw rijdt in het winterseizoen van 2020/2021 alleen in de kerst- en voorjaarsvakanties. De trein vertrekt om precies te zijn op 19 en 26 december, 2 januari en 13 en 20 februari.


Wat als de reiscode oranje of rood wordt vanwege corona?

Op de website van zowel NS International als Thalys staat vermeld dat wanneer Frankrijk, of de regio rondom de Franse Alpen, code oranje of rood krijgt, kun je als reiziger je reis gratis annuleren. Dit moet je binnen dertig dagen doen.


Val Thorens, Frankrijk. Foto: Léonard Cotte, Unsplash

Met de trein op wintersport in Oostenrijk

Oostenrijks skigebied bereik je gemakkelijk met de Alpenexpress. Deze nachttrein rijdt rechtstreeks van acht Nederlandse stations naar veel Oostenrijkse wintersportbestemmingen en terug.


In onderstaand rijtje zie je welke route de Alpenexpress aflegt. Op de terugweg stopt de trein op dezelfde bestemmingen. Op de heenweg vertrekt ie rond 17.36 uur in Den Haag en is om 21.25 uur in Venlo, het laatste Nederlandse station op de route. Op de terugweg arriveert de nachttrein om 07.11 uur in Venlo en om 10.54 uur in Den Haag. (bron: treinreiswinkel.nl)


Richting Bludenz

  • 07.11 uur - Kufstein

  • 07.47 uur - Wörgl

  • 08.15 uur - Jenbach

  • 08.43 uur - Innsbruck

  • 09.30 uur - Ötztal

  • 09.49 uur - Imst-Pitztal

  • 10.08 uur - Landeck Zams

  • 10.43 uur - St. Anton am Arlberg

  • 10.50 uur - Langen am Arlberg

  • 11.44 uur - Bludenz


Kitzsteinhorn, Oostenrijk. Foto: Daniel Frank, Unsplash

Richting Bischofshofen

  • 08.29 uur - Westendorf

  • 08.38 uur - Kirchberg in Tirol

  • 08.48 uur - Kitzbühel

  • 08.57 uur - St. Johann in Tirol

  • 09.06 uur - Fieberbrunn

  • 09.33 uur - Saalfelden

  • 09.45 uur - Zell am See

  • 10.16 uur - Schwarzach St. Veit

  • 10.24 uur - St. Johann/Pongau

  • 10.34 uur - Bischofshofen


Een andere nachttrein naar de sneeuw in het oosten is de ÖBB Nightjet die van Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar München (Duitsland), Wörgl (Oostenrijk), Jenbach en Innsbruck naar Wenen rijdt. Op deze plaatsen zijn goede aansluitingen op wintersportgebieden. Zelfs de verbinding met Italië is er goed.


Met de trein op wintersport in Zwitserland

Ook Zwitserse wintersportbestemmingen bereik je met de nachttrein. De trein rijdt van Amsterdam, Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo naar Hannover en daar kun je overtappen op de Nightjet naar Basel en Zürich. Er rijdt ook een dagtrein van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar Basel. In Basel kun je overstappen op dagtreinen naar Chur om vervolgens in Landquart of Chur te belanden. In Basel kun je ook voor de dagtrein richting Brig kiezen, dan ga je naar Spiez, Visp of Brig.


Zermatt, Zwitserland. Foto: Kevin Schmid, Unsplash

Hieronder zie je het verloop van de route van de nachttrein. Op de terugweg stopt de trein op dezelfde bestemmingen. Op de heenweg vertrekt ie rond 17.00 uur in Amsterdam en is om 18.59 uur in Hengelo. Daarna gaat hij de grens over. Op de terugweg arriveert de nachttrein om 09.01 uur in Hengelo en om 11.00 uur in Amsterdam. (bron: treinreiswinkel.nl)

  • 21.18 uur - Hannover centraal - hier stap je over op de Nightjet

  • 23.26 uur - Hannover centraal - na twee uur vertrek je weer

  • 07.20 uur - Basel

  • 09.05 uur - Zürich


De dagtrein volgt dit reisschema:

  • 08.04 uur - Amsterdam

  • 08.32 uur - Utrecht

  • 09.07 uur - Arnhem

  • 14.47 uur - Basel


Falzarego Pass, Cortina d’Ampezzo, Belluno, Italië. Foto: Claudio Carrozzo, Unsplash

Met de trein op wintersport in Italië

Om op de Italiaanse witte bergen te belanden, neem je eerst de dagtrein naar München. Daar kun je overstappen op de dagtrein naar Bolzano. Een andere optie voor treinvervoer naar Noord-Italië is de Alpenexpress (nachttrein) naar Innsbruck, waar goede aansluitingen en transfers naar Noord-Italië zijn. Hierboven, onder 'Met de trein op wintersport in Oostenrijk' staat meer info over de Alpenexpress en de route die de trein aflegt.


Binnenkort schrijven wij meer over duurzamer op wintersportvakantie gaan. Houd onze website in de gaten!

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

© 2019 - 2020 by Eline & Ilse, Fairtrail

Logo design: Lookandfeelings